Förändrade vanor på Webben

Tonårstappet på Facebook

Gruppen unga användare lämnar Facebook i ett snabbare tempo än förväntat. Det visar beräkningar från ett digitalt mätbolag. Fler tonåringar än Facebook själva trott lämnar Facebook.

Antalet användare i segmentet 12–17 år som lämnade Facebook under 2017 uppgick till nära 10 procent. Det visar en studie från det digitala mätbolaget Emarketer, rapporterar Recode. Tappet motsvarar 1,4 miljoner användare i USA.

Enligt Facebooks egna förväntningar skulle minskningen i gruppen under perioden ligga på betydligt lägre 3,4 procent.
RECODE…

Webb-tv större än linjär-tv


Att själv kunna bestämmanär och var man vill titta på tv uppskattas av många. Tv-tablåernas tid kan vara förbi inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det visar en ny mätning gjord av företaget Playad och undersökningsföretaget Inizio. 40 av procent av svenskarna ser i dag dagligen på någon form av online-tv. Sveriges Television har hållit sig väl framme i den utvecklingen genom SVT Play och den nya satsningen på SVT Flow. .

Reklamdistributören PlayAd har tillsammans med undersökningsföretaget Inizio genomfört en undersökning om hur svenskar tar del av rörligt material och enligt den tittar vi för första gången någonsin nu mer på streamad tv, så kallad webb-tv, än vad vi tittar på traditionell linjär-tv.
Dagens Media

Alexei Grinevski nordisk researchchef på Playad säger till Dagens Media:
”2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror.”

Lämna en kommentar