Så ska telefonförsäljarna stoppas

Telefonförsäljaren måste få din skriftliga bekräftelse – annars är avtalet inte giltigt.
Från och med nu krävs en digital eller skriftlig bekräftelse från köparen för att telefonförsäljare ska få ingå avtal över telefon – ett beslut som välkomnas av konsumentvägledare.

– Det har varit ett gissel i många år, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter
Tidigare har det räckt med muntlig bekräftelse från kunden för att telefonförsäljare ska kunna teckna avtal – något som lett till att skrupelfria försäljare lurat många svenskar att köpa produkter eller tjänster de egentligen inte vill ha.

– Oseriösa och påstridiga telefonförsäljare har varit ett gissel i många år. Sverige har haft slappa lagar med EU-mått mätt. Vi har kämpat för detta länge, så det är väldigt välkommet att man nått politisk enighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till…
Mera att Läsa

Lämna en kommentar

Webbplatsen använder cookies för att fungera på ett bra sätt. Genom att surfa vidare godkänner du användandet av cookies.